Halloween Rat Attack: soft opening

Alle weetjes en nieuwigheden over het beestige Bellewaerde Park

Halloween Rat Attack: soft opening

Berichtdoor Bellewaerdeboy » 19 oktober 2009, 20:47

Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg weinig van "Halloween Rat Attack" verwachtte toen ik het concept een goeie maand terug hoorde vallen. M'n inspiratie was gewoon te klein om een denkbeeldige uitwerking ervan te vormen. Of het park ook dat probleem ondervond? Blijkbaar niet echt: de reclamecampagne die ondertussen werd gevoerd, het nieuwe parkplan, de omschrijving van de her-gethematiseerde attracties, ... Het zag er echt veelbelovend uit!

Vorige zaterdag zijn we met z'n drieën nog eens (euh, weeral...) naar Bellewaerde Park afgezakt. Ryan, Xiana en mezelf mochten getuige zijn tijdens de soft-opening van het nieuwe halloween concept: Halloween Rat Attack! Rond 14u kwamen we uiteindelijk ter plekke, we hadden 4 uurtjes de tijd om alles eens grondig te inspecteren.

Afbeelding

Toen we door de ingangspoorten liepen, zagen we precies een soort van tv-busje. Xiana was er eerst van overtuigd dat er een televisieploeg in het park was, maar niets was minder waar. Het busje suggereerde naar de hokken die er naast stonden en die vol stonden met tv-schermen. Erg leuk, want we kregen overal een nieuwsuitzending te zien wat er precies met het park aan de hand was. De ratten zouden blijkbaar de boel overgenomen hebben! Sommige beelden suggereerden al naar de decoratie in het park, een leuke opwarmer vond ik!

Afbeelding

Nadat we het filmpje hadden bekeken, trokken we richting "Canada". We merkten ondertussen de verstevigde muren op die rondomrond Kidspark gebouwd werden. De leeuw moet z'n territorium blijkbaar ten volle verdedigen, want er stond een katapult en rattevallen klaar om de vijand weg te houden van de kinderzone.

Afbeelding

Afbeelding

Toen we onder de vroegere India poort wandelden, merkten we een volledig nieuwe poort op. Het rattengebied startte vanaf hier, en meteen liepen we op het horecapunt "Comme chez rat". Het werd wat gelijkaardig ingericht zoals andere jaren, dan denk ik bijvoorbeeld aan de rokende ketel.

Afbeelding

Afbeelding

Dan maar verder doorlopen, het nieuwe parkplan was jammer genoeg één van de weinige decoratiestukken die we tegen kwamen. In Canada toegekomen liepen we even voorbij "Het Riool", de eerste betalende halloween attractie (2 euro inkom) in het park. We beslisten maar om deze te doen tijdens de halloween nocturne volgende week zaterdag ;)

Afbeelding

Screaming Eagle was de eerste halloween attractie die we konden testen. Deze was tijdelijk omgebouwd naar "Rat Cage", we werden opgesloten in een kooi met ijzeren tralies om zo de lucht in gekatapulteerd te worden. Het principe is hetzelfde als "Jack in a box" die de vorige drie jaren z'n rondjes draaide tijdens halloween. De uitwerking dit jaar vond ik best goed, maar het miste toch nog iets. Wat spinnenwebben rondom de tralies zouden het goed doen denk ik, en hier en daar wat ledematen op die ijzeren hekkens lijken me ook wel leuk. I'm just dreaming? :P

Afbeelding

Afbeelding

De Niagara aka "Rat River" heeft me ook wel verbaasd. We hebben deze attractie niet gedaan, maar vonden het uitgewerkte concept ook hier wel goed. Het water kolkte effectief, er kwam rook uit (voorheen) gevulde waterton en de overdekte boot was volledig beschilderd met ratten. Knap!

Afbeelding

Uiteindelijk zijn we teruggekeerd om zo nog de andere kant van het park te doen. We hebben ons toch laten overhalen om de riool eens mee te pikken. Je weet wel, die containers waarover ik in m'n andere post nog over sprak ;). Deze werden verdomd goed ingericht naar mijn weten! Binnenin heeft alles een grote rioolwaarde: de gangen waardoor je loopt zijn precies echt (containers, welke containers???), watereffectjes, doodlopend steegje, 2 acteurs, rode rioollampen... Ja, het zag er wel goed uit! Al kan het geheel misschien nog een tikkeltje perfectie krijgen: wat muziek/rattengeluiden zou niet slecht zijn, ietswat rook brengt ook meteen een meerwaarde + de laatste meters in het walk-through spookhuis zijn nogal donker en weinig zeggend. Ook hier zou een acteur misschien wel wondere kunnen doen ;)
Hoewel m'n algemene conclusie positief is, twijfel ik toch of de meeste bezoekers er 2 euro voor over zullen hebben. Misschien zou een prijsverlaging/prijsafschaffing hier wel wonderen doen :)

Afbeelding

Dan maar doorgelopen naar de Koffietassen, of moet ik zeggen "Ratta'dance"? Het mag gezegd worden, maar dit is echt super gedaan! De gehele attractie werd indoor gemaakt wat de sfeer echt ten goede komt. Ik verwacht dit dit echt een super leuke rit wordt wanneer het ook buiter donker is, want bij klaarlichte dag kunnen de zonnestralen nog doorheen de doeken in het dak schijnen. Ja, ik kijk er toch wel naar uit om dit opnieuw te doen! :DD

Afbeelding

Eenmaal we naast de "Rat Headquarters" passeerden, konden we dit natuurlijk niet overslaan. Dit is nog steeds een walk-through spookhuis, maar jammer genoeg werd het opmerkelijk ingekort in vergelijking met voorgaande jaren. We werden tot twee maal toe gespot door acteurs die wel eens het vuur aan de schenen kunnen leggen, gelukkig weet ik die bijna altijd vooraf te vinden en wordt Xiana dan meestal het slachtoffer :P
Het spookhuis zelf geeft een beeld weer van de ratten die plannen smeden om het park volledig over te nemen. Het deed me wat denken aan een echt oorlogsmuseum die gebruik maakt van wassen beelden, alleen was het hier met ratten gedaan. Jammer genoeg waren er geen animatronics meer aanwezig, een erg spijtige zaak!

Afbeelding

Voodoo Rat kwam als volgende aan de beurt. De wachtrij tegen de instapplaats werd volledig overdekt, wat gaf dat ook een super meerwaarde! Het is eens iets anders :P
Over de rit zelf moet ik jammer genoeg kort zijn. Er zijn geen animatronics en/of 3D decoratiemateriaal meer te bespeuren, en die mis ik wel! Langs de overs staan nu overal geschilderde ratten (inbrekerrat, ratten met een machinegeweer, ...) waardoor het een nogal kinderlijke uitstraling meekreeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik begreep voor het instappen echter niet waarom er toch een meisje zat te wenen toen hun boot terug in het station kwam. Twee van de zes figuren die vorig jaar nog de ronde deden in het park (de Dood en de Zombie), liepen nu echter de overs van "Rat River" af. Vandaar :P. Dit zorgde uiteindelijk wel voor wat meer beweging in het totaalplaatje, al vond ik de acteerprestaties nogal ondermaats. Ik krijg dan vooral veel heimwee naar de periode waar ik als acteur mensen de schrik van hun leven mocht bezorgen in "Halloween Hell Hole" en "Zombie River". Een leukere job als dit kun je je echt niet voorstellen :mrgreen:
O ja, nog vergeten te vermelden dat die ratten op de boten ook wel leuk staan ;)

Afbeelding

Terwijl we wat meningen met elkaar gingen uitwisselen, liepen we door naar de "Far West". Het hele cowboystadje werd aangekleed met vroegere halloween decoratie, in elke hoek kon je wel iets vinden en het geeft dan natuurlijk een echte meerwaarde aan het halloween gevoel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Rat Express" werd de volgende attractie die we deden. Ook dit jaar is de tunnel opnieuw paraat, en ook de trein kreeg een halloween pimp. Helemaal vooraan hangt nu een rattenkop welke er behoorlijk scary uit ziet! Dit is dan ook hetgeen ik "100% inzet" noem, die kop is werkelijk schitterend gemaakt! De omschrijving op de website "daar zie je overal rottende lijken liggen" heeft me wel wat teleurgesteld. De rottende lijken die er liggen waren nogal onnatuurlijk neergelegd, liefst ook wat meer verspreid rondom het hele traject (waarom niet in de bomen of onder de track bijvoorbeeld? ;)).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we in Mexico terecht, waar El Volador of "El Corbo" er meteen zichtbaar werd. De kop werd opnieuw geschilderd, ditmaal naar een kraai die alles nauwlettend in de gaten zou houden. Opnieuw leuk gedaan, want ik miste dat geschilder toch bij de vorige twee halloween edities! Jammer alleen dat het contrast tussen kop en lijf (lees: paal) erg groot is. Ik begrijp echter wel dat dit onmogelijk is om dit ook te gaan schilderen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Op het Mexico plein stond uiteindelijk Koning Rat bij een autokerkhof te paraderen. Unieke gelegenheid voor een foto dus, en terecht natuurlijk. De 3D realisatie is echt schitterend gedaan, groot en helemaal naar de 2D uitwerking ervan! De film in de 4D cinéma is opnieuw "Haunted mine", een simulatorfilm die het nog wel goed doet bij mij. Jullie weten het concept van dat op hol geslagen mijnkarretje ondertussen wel ;)

Afbeelding

Verder werd ik nog verrast door de steltenlopers die verkleed waren als ratten en door de eenvoudige maar functionele kledij van het attractiepersoneel. Daarnaast waren er ook enkele handlangers van de ratten ingeroepen om kinderen gevangen te nemen en die in een kooi te stoppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zat onze dag er alweer op, we hebben gelukkig alles kunnen doen aangezien er erg weinig volk in het park was. Dit bewijst zoals ieder jaar dat de bezoekers erg gesteld zijn op de halloween periode in het park, ik verwacht ook dit jaar opnieuw een grote opkomst tijdens de laatste seizoensdagen!

Hoewel ik eerst nogal ontgoocheld was door de weinige decoratie tussen de halloween attracties, mag ik toch met een positieve blik richting de halloween nocturne vertrekken! Het park heeft bewezen dat er genoeg potentieel zit om vanuit "niets" naar "iets" te werken dat echt de moeite waard is! Top, al zeg ik het zelf!
Bellewaerde Park fan in hart en nieren!
Bellewaerdeboy
Beheerder

Re: Halloween Rat Attack: soft opening

Berichtdoor Pitoetje » 19 oktober 2009, 21:22

Heel mooi en duidelijk verslagje Sam!

Ik was er dus idd ook bij zaterdag dus we gaan ook maar onze mening geven :P .
Allereerst zoals ik in een vorige post zei vind ik het concept zeer goed. Een zeer leuke verhaallijn dat vast en zeker tot de verbeelding van elk kind zal spreken.

Ik hoopte eerlijk gezegd op een ingang zonder opgeblazen pompoenen op het dak maar echt iets meer in de lijn van het nieuwe concept. Natuurlijk is die zone nog steeds niet veroverd door de ratten dus ik begrijp wel dat het ietwat neutraal moet blijven. De televisieschermen en het filmbusje zijn dan een supergoed alternatief.
Ook de afbakening rondom het Kidspark samen met de vele vallen en het katapult zijn een zeer mooi idee.

Bij het verder doorlopen tot aan "Comme chez Rat" mis ik idd ook wel wat decoratie. Zo denk ik terug aan de wagen die aan de ingang van de Rapid River stond. Het hoekje lijkt daar nu wel heel kaal. Dit was ook wel iets wat mij in het algemeen een beetje opviel dat tussen de attracties door er veel kale stukken zijn. Nu het was natuurlijk een soft opening dus ik ben nog in blijde verwachting van de officiële Halloweenstart.

Van op een afstandje gezien is het niet echt duidelijk dat er een kooi staat rondom de Screaming Eagle aka Rat Cage. Zoals Sam al aanhaalde zou het misschien wat meer effect geven met wat spinnenwebben rondom de kooi. Verder vind ik het wel zeer goed dat men gekozen heeft om plastiek rondom te zetten zodat het rookeffect in de kooi blijft hangen.

De Rat River is echt wel alles wat ik mij ervan had voorgesteld. Rook dat uit het water opstijgt en het borrelende water geven echt wel dat iets meer sfeer. Ik ben zelf nog niet in één van de bootjes gestapt dus qua ritervaring kan ik niet echt oordelen. Leuk ook zijn de speciale Halloweenartikelen in de verschillende souveniershops. Ik ben er zeker van dat die vlotjes over de toonbank zullen gaan. :wink:.

Daarna zijn we een stapje ondergronds geweest en dan heb ik het over "de riool". Heel leuk ingericht en het geeft echt wel een angstaanjagend gevoel als je er doorheen loopt. Nu ben ik misschien niet de dapperste op dat vlak :D . Ik mis ook nog meer geluid zoals idd wat rattengesniffel en gekrabbel. Het doodlopende stuk vind ik ook wel leuk gevonden. Gelukkig verklapten enkele voorgangers al dat het doodliep of ik was simpelweg tegen de muur aangelopen. Nu ik twijfel idd ook een beetje aan de inkomprijs. Dan denk ik vooral aan gezinnen met kinderen die al vlug een 8 euro mogen neerleggen. Ik denk idd door de prijs iets te laten zakken naar een 1 euro dat de psychologische drempel ook veel lager zal liggen.

De koffietassen vind ik één van de hoogtepunten van alle Halloweenattracties. Ikzelf ben niet echt een liefhebber van die draaiende kopjes en toch heb ik mij tot een ritje laten overhalen. Echt zeer mooi gedaan en een dikke pluim voor het decoratieteam!

Nu iets minder vond ik het hoofdkwartier van onze ratten. Een heel kort traject met niet echt veel spanning. De ruimte waarin de ratten rond het parkplan zitten vind ik wel mooi gevonden maar moet misschien nog iets meer doorgetrokken worden in gans de ruimte. De acteur aan de uitgang kon mij toch nog even aan het schrikken brengen!

Voodoo Rat was toch wel een beetje een ontgoocheling. De kartonnen ratten doen echt goedkoop aan. De wachtrij daarentegen is dan wel zeer goed gedaan!!!
Het Cowboy gebied vind ik echt super en hier krijg je pas echt het typische Halloweengevoel. Wel mis ik hier en daar nog een rat of een spin om het geheel nog meer in het nieuwe concept te laten overgaan.
Zoals Sam ook al zei is het enige minpuntje aan de Rat Express het massagraf. Het is wel een massa maar eerder willekeurig neergedropt op elkaar. De groene lampen in de tunnel en de rattenkop vind ik wel weer geslaagd!

Dan hebben we als laatste het themagedeelte van Mexico.
Ik was eerst niet echt te vinden voor de geschilderde kop van El Volador maar toen ik het verhaal erachter hoorde kwam alles weer veel meer tot zijn recht. Ook het autokerkhof met de troon van de Rattenkoning vormen een mooi beeld. Het enige minpunt hier is misschien wel het ontbreken van decoratie op de daken net zoals bij voorgaande edities. De acteurs dit jaar zijn echt wel de moeite waard. Ze spelen echt zeer goed hun rol en geven het ganse Halloweengebeuren een groot pluspunt! Ik kijk echt al uit naar de eerste Halloweennocturne!!!
Taste life, it's delicious!
Pitoetje
Moderator

Berichtdoor tuningboy » 20 oktober 2009, 14:29

Wanneer ik een tijdje geleden bij men maaltijdcheque's een kortingsbon vond van haloween in Bellewaerde met het nieuwe Rat Attack werd ik super benieuwd naar de realisatie ervan in het park. :D
Een beetje later verscheen de vernieuwde website met het aangepaste parkplan, het zag er allemaal veelbelovend uit.
Dus met redelijke verwachtingen rond dit thema richting Bellewaerde.
Het is algemeen geweten dat ik een redelijke ratten en haloween liefhebber ben, dus ben ik helemaal te vinden voor het thema.

Eenmaal het park binnen door de ingang, zie je de 2 kotjes staan met de televisie schermen in. Het is goed dat er een nederlandstalige en franstalige is.
Het interview over de rattenplaag is tof gevonden en het bijpassend nieuwsbusje.
Het kidsdorp is nog volledig onder bevel van koning leeuw en de houten afscherming is goed gevonden, de katapult en rattenvangen naast de afschutting is een mooie bijvoeging.
Misschien nog een aantal ratten die proberen over die afzetting te komen en ene geplet in een val. :devil1:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn eerst richting het Canada gedeelte vertrokken en kwamen de poort en Comme chez rat tegen.
Die ketels met spinnen zijn tof maar iets meer decoratie aan de overkant zou nog passen.
De aangepaste parkplannen zijn zeer mooi gedaan en zo weet je waar wat ligt tijdens haloween.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal aangekomen bij de screaming of Rat Cage zie je de kooi waarin de mensen zitten.
De plexi zorgt ervoor dat de rook binnenblijft maar ik mis daar nog iets extra. Wat ratten die aan de buitenkant staan voor bewaking en een paar mensenlijkjes aan de binnenkant misschien.
De niagara of rat river ziet er zeer tof uit met het borrelende water en de rook die over het water hangt en uit de ton komt, het is een mooi effect. De gesloten boot is ook zeer mooi geschilderd.

De riool hebben we ook een meegepikt voor een kijkje en een gil. 0:-) Het is een kort spookhuis die toch mooi gemaakt is, vanbinnen ziet het er rond zoals in een riool uit met lekkend water en dergelijke en wat acteurs maar ik mis toch wat effecten.
Vooral dit is een betalend spookhuis, wat geluiden van knagende ratten of druppeld water en een beetje rook in het laatste deel zouden al wonderen doen.
Ik denk ook nog aan misschien in het plafont een soort van riooldeksel met een stroboke achter zodat het lijkt op bliksem buiten.
De 2 euro die hier gevraagd is is dan ook wat aan de hoge kant, met 1 euro of minder zullen de mensen sneller geneigd zijn deze binnen te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dan een atractie die heel mooi aangekleed is de Ratta'dance of de vroegerere theekopjes. Die volledig indoor gemaakt met mooie muurschilderingen van ratten en blacklights.
Tijdens de dag met het zonlight op het doek is de sfeer misschien iets minder, maar tijdens de nocturne zal dit zeer tof worden. :mrgreen:
Dees vind ik dan ook de mooiste haloween atractie.

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje verder ligt De rat headquaters, dit doorloopspookhuis is enorm WOI geinspireerd. Het is wel zeer mooi gemaakt maar je mist er wat sfeer.
Het is spijtig dat er geen animatronics meer aanwezig zijn, het is allemaal wat statisch.
Misschien de acteurs die er rondlopen als rat vermommen en tussen de andere in het zicht zetten en die stil blijft staan en af en toe iemand doen verschieten. :twisted:
Het traject mag ook wat langer en wat donkere stukken ertussen. Het oude parkplan is wel tof gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Voodoo Rat, de wachtrij is super gedaan, met veel rook (misschien iets teveel) en de lasers die als tralies dienen.
De atractie zelf is wel mooi gedaan maar meer kinder gericht met de houten ratten. De ratten op de boten is wel tof.
De 2 acteurs die er rondlopen passen niet echt. De costuums passen beter in death valley, misschien voor tijdens de nocturnes als het donker is met wat rook.
Iets meer rook verspreid over gans het traject, want heel veel dikke mist is er toch niet.
Wat creepy geluiden tijdens de rit zouden ook super zijn voor de sfeer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De death valley is meer gethematiseert naar de verleden jaren met een meer creepy sfeertje. De gebouwen zijn tof gedecoreert en hier is ook de Rat express gelegen.
De nieuwe griezelige kop op het treintje is super, alleen spijtig dat de lijken allemaal op een hoopje liggen. Deze zouden beter wat verspreid over het traject liggen.
De tunnel met de vele mist en groene spot is wel zeer leuk om door te rijden.
In het winkeltje zijn er ook vele leuke haloween spulletjes te verkrijgen, waaronder ratten en vleermuizen. Tijdens de nocturne zal ik wel een vleermuiske kopen denk ik. Het zou nog tof zijn als de buttons die de operators dragen ook te koop zijn in de winkels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vola of El corbo is ook mooi geschilderd, maar erond is het nogal kaal, misschien een idee rond het rapporteren van de bewegingen aan koning rat.
Hier een rat plaatsen die naar een tv scherm kijkt met daarop beelden van een webcam die op de kop van de vola is bevestigd. Zodat deze alles ziet en kan doorgeven aan koning rat.
De ideeën komen spontaan op in men hoofd. :idea:
Het grote beeld van koning rat op het autokerkhof is zeer mooi gemaakt, prachtig.
De 4D film is dezelfde als verleden jaar en is een toffe mijntreinsimulator. Ik mis toch wel de haloweenfilm met de kat, misschien volgend jaar terug nog eens deze laten spelen.

Afbeelding

Afbeelding

In het park lopen ook 5 akelige beesten op stelten, deze zijn prachtig en spelen hun rol goed, dit zal tof worden op de nocturne.
We zijn de leeuw en/of koningrat niet tegengekomen in het park maar dat komt wel in orde op de nocturne.
Het park is algemeen zeer mooi versiert, het rattenthema is goed uitgevoerd. Het eerste jaar moet alles natuurlijk nog wat bekeken worden en geëvalueerd maar het is dik in orde.
Misschien nog de lege stukken een beetje versieren en door de luidsprekers van het park een creepy muziekje laten spelen voor wat meer sfeer.

Ik heb de dag alvast positief afgesloten en we kijken al terug uit naar de nocturne van zaterdag.
Parks 2010 : 3x Bellewaerde, 1x Océade, 1x Toverland, 1x Disneyland Parijs, 2x Plopsaland, 1x Walibi, 1x Parc Asterix.
Coastercounter: 119
tuningboy
Moderator

Berichtdoor nicho32 » 21 oktober 2009, 05:42

het zien er alvast schoon uit de eerste foto's,
als het maar geschift is
nicho32
Piratenboot

Keer terug naar Bellewaerde Park