Vorige zaterdag zijn we met z'n drieën nog eens (euh, weeral...) naar Bellewaerde Park afgezakt. Ryan, Xiana en mezelf mochten getuige zijn tijdens de soft-opening van het nieuwe halloween concept: Halloween Rat Attack! Rond 14u kwamen we uiteindelijk ter plekke, we hadden 4 uurtjes de tijd om alles eens grondig te inspecteren.

Toen we door de ingangspoorten liepen, zagen we precies een soort van tv-busje. Xiana was er eerst van overtuigd dat er een televisieploeg in het park was, maar niets was minder waar. Het busje suggereerde naar de hokken die er naast stonden en die vol stonden met tv-schermen. Erg leuk, want we kregen overal een nieuwsuitzending te zien wat er precies met het park aan de hand was. De ratten zouden blijkbaar de boel overgenomen hebben! Sommige beelden suggereerden al naar de decoratie in het park, een leuke opwarmer vond ik!

Nadat we het filmpje hadden bekeken, trokken we richting "Canada". We merkten ondertussen de verstevigde muren op die rondomrond Kidspark gebouwd werden. De leeuw moet z'n territorium blijkbaar ten volle verdedigen, want er stond een katapult en rattevallen klaar om de vijand weg te houden van de kinderzone.

Toen we onder de vroegere India poort wandelden, merkten we een volledig nieuwe poort op. Het rattengebied startte vanaf hier, en meteen liepen we op het horecapunt "Comme chez rat". Het werd wat gelijkaardig ingericht zoals andere jaren, dan denk ik bijvoorbeeld aan de rokende ketel.

Dan maar verder doorlopen, het nieuwe parkplan was jammer genoeg één van de weinige decoratiestukken die we tegen kwamen. In Canada toegekomen liepen we even voorbij "Het Riool", de eerste betalende halloween attractie (2 euro inkom) in het park. We beslisten maar om deze te doen tijdens de halloween nocturne volgende week zaterdag

Screaming Eagle was de eerste halloween attractie die we konden testen. Deze was tijdelijk omgebouwd naar "Rat Cage", we werden opgesloten in een kooi met ijzeren tralies om zo de lucht in gekatapulteerd te worden. Het principe is hetzelfde als "Jack in a box" die de vorige drie jaren z'n rondjes draaide tijdens halloween. De uitwerking dit jaar vond ik best goed, maar het miste toch nog iets. Wat spinnenwebben rondom de tralies zouden het goed doen denk ik, en hier en daar wat ledematen op die ijzeren hekkens lijken me ook wel leuk. I'm just dreaming?

De Niagara aka "Rat River" heeft me ook wel verbaasd. We hebben deze attractie niet gedaan, maar vonden het uitgewerkte concept ook hier wel goed. Het water kolkte effectief, er kwam rook uit (voorheen) gevulde waterton en de overdekte boot was volledig beschilderd met ratten. Knap!

Uiteindelijk zijn we teruggekeerd om zo nog de andere kant van het park te doen. We hebben ons toch laten overhalen om de riool eens mee te pikken. Je weet wel, die containers waarover ik in m'n andere post nog over sprak
Hoewel m'n algemene conclusie positief is, twijfel ik toch of de meeste bezoekers er 2 euro voor over zullen hebben. Misschien zou een prijsverlaging/prijsafschaffing hier wel wonderen doen

Dan maar doorgelopen naar de Koffietassen, of moet ik zeggen "Ratta'dance"? Het mag gezegd worden, maar dit is echt super gedaan! De gehele attractie werd indoor gemaakt wat de sfeer echt ten goede komt. Ik verwacht dit dit echt een super leuke rit wordt wanneer het ook buiter donker is, want bij klaarlichte dag kunnen de zonnestralen nog doorheen de doeken in het dak schijnen. Ja, ik kijk er toch wel naar uit om dit opnieuw te doen!

Eenmaal we naast de "Rat Headquarters" passeerden, konden we dit natuurlijk niet overslaan. Dit is nog steeds een walk-through spookhuis, maar jammer genoeg werd het opmerkelijk ingekort in vergelijking met voorgaande jaren. We werden tot twee maal toe gespot door acteurs die wel eens het vuur aan de schenen kunnen leggen, gelukkig weet ik die bijna altijd vooraf te vinden en wordt Xiana dan meestal het slachtoffer
Het spookhuis zelf geeft een beeld weer van de ratten die plannen smeden om het park volledig over te nemen. Het deed me wat denken aan een echt oorlogsmuseum die gebruik maakt van wassen beelden, alleen was het hier met ratten gedaan. Jammer genoeg waren er geen animatronics meer aanwezig, een erg spijtige zaak!

Voodoo Rat kwam als volgende aan de beurt. De wachtrij tegen de instapplaats werd volledig overdekt, wat gaf dat ook een super meerwaarde! Het is eens iets anders
Over de rit zelf moet ik jammer genoeg kort zijn. Er zijn geen animatronics en/of 3D decoratiemateriaal meer te bespeuren, en die mis ik wel! Langs de overs staan nu overal geschilderde ratten (inbrekerrat, ratten met een machinegeweer, ...) waardoor het een nogal kinderlijke uitstraling meekreeg.

Ik begreep voor het instappen echter niet waarom er toch een meisje zat te wenen toen hun boot terug in het station kwam. Twee van de zes figuren die vorig jaar nog de ronde deden in het park (de Dood en de Zombie), liepen nu echter de overs van "Rat River" af. Vandaar
O ja, nog vergeten te vermelden dat die ratten op de boten ook wel leuk staan

Terwijl we wat meningen met elkaar gingen uitwisselen, liepen we door naar de "Far West". Het hele cowboystadje werd aangekleed met vroegere halloween decoratie, in elke hoek kon je wel iets vinden en het geeft dan natuurlijk een echte meerwaarde aan het halloween gevoel!

"Rat Express" werd de volgende attractie die we deden. Ook dit jaar is de tunnel opnieuw paraat, en ook de trein kreeg een halloween pimp. Helemaal vooraan hangt nu een rattenkop welke er behoorlijk scary uit ziet! Dit is dan ook hetgeen ik "100% inzet" noem, die kop is werkelijk schitterend gemaakt! De omschrijving op de website "daar zie je overal rottende lijken liggen" heeft me wel wat teleurgesteld. De rottende lijken die er liggen waren nogal onnatuurlijk neergelegd, liefst ook wat meer verspreid rondom het hele traject (waarom niet in de bomen of onder de track bijvoorbeeld?

Uiteindelijk kwamen we in Mexico terecht, waar El Volador of "El Corbo" er meteen zichtbaar werd. De kop werd opnieuw geschilderd, ditmaal naar een kraai die alles nauwlettend in de gaten zou houden. Opnieuw leuk gedaan, want ik miste dat geschilder toch bij de vorige twee halloween edities! Jammer alleen dat het contrast tussen kop en lijf (lees: paal) erg groot is. Ik begrijp echter wel dat dit onmogelijk is om dit ook te gaan schilderen

Op het Mexico plein stond uiteindelijk Koning Rat bij een autokerkhof te paraderen. Unieke gelegenheid voor een foto dus, en terecht natuurlijk. De 3D realisatie is echt schitterend gedaan, groot en helemaal naar de 2D uitwerking ervan! De film in de 4D cinéma is opnieuw "Haunted mine", een simulatorfilm die het nog wel goed doet bij mij. Jullie weten het concept van dat op hol geslagen mijnkarretje ondertussen wel

Verder werd ik nog verrast door de steltenlopers die verkleed waren als ratten en door de eenvoudige maar functionele kledij van het attractiepersoneel. Daarnaast waren er ook enkele handlangers van de ratten ingeroepen om kinderen gevangen te nemen en die in een kooi te stoppen.

Ondertussen zat onze dag er alweer op, we hebben gelukkig alles kunnen doen aangezien er erg weinig volk in het park was. Dit bewijst zoals ieder jaar dat de bezoekers erg gesteld zijn op de halloween periode in het park, ik verwacht ook dit jaar opnieuw een grote opkomst tijdens de laatste seizoensdagen!
Hoewel ik eerst nogal ontgoocheld was door de weinige decoratie tussen de halloween attracties, mag ik toch met een positieve blik richting de halloween nocturne vertrekken! Het park heeft bewezen dat er genoeg potentieel zit om vanuit "niets" naar "iets" te werken dat echt de moeite waard is! Top, al zeg ik het zelf!