Bij mijn vorige bezoek in mei kreeg Bellewaerde de volle laag (terecht in mijn ogen), deze keer ben ik alvast wat (WAT) positiever.
Deze keer bezocht ik het park met een niet pretparkfan en deze telt dus als "modale bezoeker". De bemerkingen zijn als volgt.
- Na zo'n 3 uur had deze persoon (die sinds 2005, openingsjaar El Volador, het park niet meer bezocht) echt een rare indruk. Laat ik het zo zeggen: Gaan we eens op de Monorail? "Is weg ..." Oe? En wa staat er nu? "Niets". Even later: Gaan we op de Octopus? "Is weg", ook al? "Ja", wat staat daar nu "De Peter Pan", en wat staat er op die plaats nu? "niets" -.- ... En de Old Ti "weg".
Feit is dat deze persoon er van schrok hoeveel er weg was, en hoe bijster weinig er bijgekomen is. Na enkele uren zij hij dan ook uitdrukkelijk dat het park de € 30 echt niet waard is.
Om het TR dan te starten. Ik overloop terug attractie per attractie.
We kwamen aan op parking C omstreeks 10 na 10. Aan de kassa werden we enorm vriendelijk ontvangen (serieus pluspunt) door de kassierster en uitgebreid geholpen met onze vragen.
Attracties
1. Boomerang

Dit kranig oudje blijft na 28 jaar nog steeds menig bezoeker verbazen met zijn uiterlijk en (soms) dito rit. Mijn eerste indruk was dat de baan (ondanks dat ik meer fan was van de vorige kleurencombi) eigenlijk echt deugd heeft gehad van zijn schilderbeurt en (zeker met dit weer) terug stond te blinken als nieuw. Echter voor de oplettende mens zie je gauw dat het een "zichtbare schilderbeurt" was. Dit houd in dat men redeneert dat alle plekjes die iedereen ziet geverfd wordt, de rest camoufleren we (proberen ze toch). Stukken evacuatie omheining zijn nog steeds gedeeltelijk blauw en hier en daar spot je nog half geschilderde stukken. Nu, al bij al staat hij er terug keurig bij, alleen vind ik de steentjes die men onder de looping gesmeten heeft een enorm lelijk zicht. Zoveel moeite kan het toch niet zijn om daar terug aarde op te gooien en er een bloementapijt van te maken? ... De rit zelf was alvast zoals gewoonlijk enorm genietbaar ondanks zijn leeftijd. Een minpunt was dat de operators aan de attractie enorm arrogant en onvriendelijk waren en in het gehoor van bezoekers zaten te klagen "sommige mensn zien echt te dom voe de weireld". Not done ...

2. Keverbaan

Van een bejaarde naar een hoog bejaarde. De Keverbaan is sinds 31 jaar een vaste waarde in Bellewaerde en is ondanks zijn leeftijd nog steeds populair bij de hele familie. De baan zelf is echt wel op als je het mij vraagt. Gelijk waar de trein passeert buigt de track vrolijk door als een elastiekje en de baan zelf rammelt dan ook dusdanig dat het op sommige momenten meer aanvoelt als een massagestoel dan een coaster gondel. Echter blijf het wel een mooi ingeplante baan die ondertussen rijkelijk omgeven is door enorm veel groen. Echter stel ik mij de vraag hoe lang deze baan het nog zal volhouden, of belangrijker, wat er zal gebeuren eens de baan zijn einde vindt ...
3. Los Piratas

Een van mijn favoriete darkrides die hier en daar ook enorme sporen van ouderdom vertoont. Tijdens dit bezoek viel het al bij al nog mee. Niet veel animatronics waren kapot (voor degene die wel kapot waren krijgt Bellewaerde een klets op de billen), de rookmachines waren defect en bij 2 van de 3 ritjes werkte de muziek in het stuk vanaf de laserogen tot de eindscéne niet. Ik vraag mij echter af wat het verdere lot van Los Piratas zal zijn, want er moet toch dringend iets gaan gebeuren ... Al bij al blijft de attractie tof voor jong en oud, al dat ik duidelijk merkte dat het niet meer zo'n waaw gevoel opwekte, zelfs niet bij kinderen.

4. 4D Cinema - Turtle Vision
Lang geleden dat ik omwille van de publieke reacties zo goedgezind de attractie verliet. De film Turtle Vision slaat enorm aan bij het publiek en dat merkte je. De kinderen en zelfs ouderen lachten uitbundig door de vele schrik effecten zoals leg ticklers, neversproeiers en onverwachte zetel bewegingen. Ook zag ik na tijden nog eens het typische "object grijpen" bij kinderen, bedoel ik dat men probeert dingen die het scherm uit lijken te komen probeert te pakken. Enkele ween scénarios gebeurden echter bij het "slang-komt-uit-scherm-cliché" stuk maar daar kan je toch echt niet op spreken, ieder kind reageert anders. Ik hoop echt dat men binnenkort een nieuwe film heeft (men kan echter niet blijven dezelfde film spelen) en deze een waardige opvolger voor deze zal zijn.
5. Het Magische Huis Van Houdini

Werkelijk de enige attractie van Bellewaerde die mij nog een beetje kippenvel kan geven en die mijn reisgenoot ook als enige attractie verbaasde. Om het met zijn woorden te zeggen "dat is nog eens een attractie die ik de moeite vind". Bellewaerde, onderhoud dus alstublieft Houdini tot in de puntjes want dit is toch wel, ondanks het simpele principe, een van jullie mooiste attracties. Ik merkte geen ENKEL defect op (buiten de klok aan de gevel die na enkele uren er de brui aan gaf) en dat vond ik toch opmerkelijk, zijnde dat er altijd wel iets kapot is normaalgezien. Het blijft ook een toffe attractie en vooral als je mensen die de attractie of een soortgenoot nog nooit eerder deden hun gezicht bekijkt.

6. El Volador

Een attractie die er enorm spectaculair en mooi uitziet en een rit die totaal het tegenovergestelde biedt. El Volador staat prachtig op het Mexico plein maar is o zo'n saaie attractie. Opvallend is wel dat het hoofd van de vogel dringend een schilderbeurt moet krijgen (volledig afgebleekt) en de gondelarmen enorm vuil waren (olie sporen a volonté).

7. El Toro
Een attractie die ik eerlijkheidshalve veel liever in het Far West gedeelte had gezien wegens verscheidene redenen. Ik vind het er beter passen, de Far West zone heeft geen enkele flatride en ook staat El Toro er echt in een hoekje gepropt. De wachtrij is allesbehalve gezellig en praktisch en zou onze lieve heer Ronald Mack een regelrechte hartaanval bezorgen en de attracie zelf is veel te tam. Ik citeer enkele kinderen "is't al?". Ook het vandalisme aan het operatorhokje begint wat overdreven op te lopen.
8. River Splash
Nog een bejaarde attractie die Bellewaerde rijk is: ouderwets boomstronkje varen. De attractie begint ook enorme ouderdomsverschijnsellen te vertonen en kan gerust een facelift gebruiken. De waterval van de drop werkt al enkele jaren niet meer, het stuk na de drop lijkt meer een watercoaster dan een flume (abnormaal weinig water in de vaargeul, waarschijnlijk door het uitliggen van de waterval en de theming langs de vaargeul is enorm afgeleefd. Toch een groot werkpunt voor Bellewaerde. De rit zelf is kort en ... sja ... niet zo krachtig. Al bij al een toffe familie attractie die nog steeds op een groot publiek kan rekenen.
9. Niagara

Buiten het feit dat ik tijdens de splash een stuk lang haar op mijn hand cadeau kreeg (god knows van waar het kwam) is deze Shoot-The-Shute nog steeds amusant en ook voor de mensen die liever toekijken een attractie op zich. Alle watereffecten werkten en de attractie zag er best goed uit! Hiermee is alles dan ook gezegd.

10. Screaming Eagle

Deze lawaaimaker is ondertussen ook de 13 jaar gepasseerd en lijkt dan ook niet meer zo populair te zijn. De rij reikte nooit ver buiten het laatste stukje zigzag en niet veel mensen hadden de behoefte om nog eens aan te schuiven (ondanks dat we, tijdens het hoogseizoen, getrakteerd werden op een dubbel ritje!). Qua onderhoud kan de attractie ermee door, al zou ik erg graag binnenkort eens een goeie schilderbeurt zien opduiken bij Screaming Eagle.

11. Bengal Rapid River

Alle, echt alle effecten waren in werking. Ook voor het eerst in 5 (!!!) jaar heb ik de olifanten terug de bezoekers zelf zien nat maken (ik hing er zelf namelijk aan ...) in plaats van doelloos water naar de vaargeul te dragen. MAAR, er is een (grote) maar. Weeeeral, Bellewaerde, wil je alstublieft de attractie een schilderbeurt geven want dat is toch wel een schandalig feit dat de attractie er zo afgeleefd bijligt. Moest men nu eens alles herschilderen zou Bengal Rapid River er verbluffend mooi bijliggen.

Hmm ... Praktisch opgelost ...
Wegens tijdsgebrek rond ik hier af. Enkel nog vermelden dat de horeca nog steeds schandalig duur is en dat het personeel tijdens ons bezoek varieerde van immens vriendelijk en verwelkomend tot onbeschoft en arrogant, wat gemengde gevoelens opriep ...

Strike a pose ...

Bellewaerde lijkt in het hoogseizoen terug wat op het goede pad te raken, maar enkele grote investeringen zijn echt heel zwaar nodig. Met dit aanbod is men in geen enkele manier het waard om € 30 te vragen. Moest men het aanbod wat vernieuwen en uitbreiden lijkt die prijs al schappelijker aangezien ook onze Waverse vrienden *KUCH* (die dit jaar ook een bezoekje krijgen van mij) zonder géne € 33 durven vragen.
Bellewaerde scoorde in plaats van de vorige keer 49,5% ditmaal 58,5%, niet meer gebuisd dus ...
Bedankt voor het lezen!