De reden van die daling lijkt mij dan ook vrij logisch: geen reden om terug te komen. Het is echter op dergelijk kritiek punt gekomen dat ik zelfs dit jaar de seizoensstart niet meemaakte in het Ieperse park! Alle gekheid op een stokkie, ik bezocht het park (ondanks te ZWEREN dit jaar niet te gaan) dan toch. Reden: er zat een bezoekje Parc Asterix aan te komen, dus moest ik mij een Golden Pass aanschaffen. Dan kun je evengoed dan toch maar eens binnengaan in het park waar je hem laat maken. Reden 2: Ignace wou het park nog eens bezoeken, en ik heb hem dan maar vergezeld ...
Toegegeven, het park heeft charme, maar dat heeft Dadipark op een awkward manier ook. Feit is dat je ze op sommige vlakken best nog kan vergelijken:
- Veel (wilde) natuur
- Tijd staat er stil
- Verouderd attractieaanbod
- Weinig investeringen
- ...
Maar, niets is minder waar! Waar Dadipark zweert bij oude toppers zoals "Plons", "Hans & Grietje: The Ride", "Rit In Een Karretje 1" en "Glijbaan" en weigert te investeren, komt Bellewaerde dit jaar met een investering van Europees formaat! NIEUW 2012: BIZONS!

*Facepalm*
Inderdaad, wie dacht dat Bellewaerde het toppunt van investeren vorig jaar al had bereikt met het nieuw aankondigen van een voor 1 miljoen gepimpte 34 jaar oude attractie, dacht verkeerd! Dit jaar komt Bellewaerde echter met een nooit eerder geziene topper: Bizons! Toegegeven, je zou er wel € 30 voor over hebben om die thrill meegemaakt te hebben.
Nu, genoeg gejuicht met deze BROODNODIGE investering (L*M*F*A*O). Tijd voor het TR. Veel foto's heb ik zelf niet genomen, maar af en toe wordt het TR bijgestaan door foto's genomen door Ignace. Nog steeds niet genoeg beelden van het park? Dan verwijs ik je door naar gelijkaardige foto's in de TR's van de jaren 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006 en zo voort.
Attracties
1. Boomerang
Van ver zie je hem al tussen de bomen, spontaan begint in je hoofd een liedje te spelen die gaat als "Is het een vliegtuig, is het een vogel, nee dat is het niet, het is een28jaaroudeachtbaandienogaltijddelaatstenieuwecoastervanhetparkis die je in het bordeaux ziet", je kan je haast niet meer bedwingen, je zet het op een loopje, nadien een sprint, JE STORMT NAAR DE INGANG EN je komt tot de conclusie dat het ding maar om 11 uur open gaat. Thank you come again!

Nu, later op de dag dan toch nog de rij binnengeraakt. What to say? Boomerang is en blijft grotendeels de drijfveer van Bellewaerde Park. Jongeren zouden een stuk minder interesse krijgen in een dagje pretzoo als deze gele brok er niet zou staan. Van de 3 Vekoma Boomerangs die ik deed blijf ik het de beste vinden (Boomerang BWP, Cobra WB & La Via Volta SFH (indertijd)).

De baan reed (zoals gewoonlijk) soepel en vlot door zijn parcours. Echter kreeg ik een spontane bloeddrukverhoging bij het zien van DIT:

Who needs flowers anyway, go concrete!
Inderdaad, wat enkele jaren terug nog een bloemenveld was, vorig jaar een aardeveld is dit jaar gepromoveerd (gedegradeerd) tot een stuk grond gelijkaardig aan de parking van het park … Aangezien het vlak onder de looping en de cobra roll is springt het dan ook meteen in het oog en stoort het (mij alleszins) immens. Achja, er is dan toch iets van verandering te merken. Let ook vooral op de super verfijnde manier waarop de baan herschilderd is:

En toen … was het budget op …

Los Piratas
Voor de fans van een ritje huilen met de pet op is dit dé attractie. Los Piratas vond ik vroeger een machtige darkride met prachtige scènes, maar de dag van vandaag is het ding dusdanig vervallen dat het ritverloop niet meer voorstelt dan een tripje langs diverse animatronics die hevig last ondervinden van ver ontwikkelde artrose … Ok, de attractie heeft nog charme, maar het is gewoon zo triestig om te zien dat men echt GEEN moeite doet om het ding terug te laten stralen. Mits enige moeite kan men gerust terug een toppertje maken van deze darkride, maar wie ben ik om (wederom) een smeekbede te doen naar onze favoriete parkgroep CDA (héhé, not …) om Bellewaerde een aalmoesje te geven om dat ding terug toonbaar te maken. Want geef toe, een scène van c.a. 2 minuten zonder muziek en effecten: not done!

El Toro
What to say. Je denkt een wervelend ritje break dance te maken maar na enkele seconden merk je al dat het niet meer wordt dan wat doelloos gedraai in enkele oncomfortabele mottige stieren. De attractie op zich is nochtans mooi gelegen op het Mexico plein maar de wachtrij is dusdanig weggemoffeld achter het operatorhokje dat je je écht binnen de 4 minuten al verveelt. Ik ben namelijk geen fan van aanschuiven op een opeengepakte wachtrij met op de achtergrond het ritmische getak van de River Splash en het geluid van de attractie waar je voor wacht, zonder beeld …

4D Cinema – Turtle Vision
Gelukkig heeft Bellewaerde nog 1 troef (niet dat ze groot is, maar bon). De beste 4D cinema van België (in mijn ogen dan). De zaal heeft comfortabele zetels, biedt propere brilletjes aan en heeft een best vermakelijke film die ook bij het publiek in de smaak viel. Ook is er gewerkt geweest aan de pompen die de aandrijving van de zetels stuurde, aangezien er vorig jaar net een schietpartij losbrak onder de zetels telkens ze een vin verroerden (kapotte pompen?). Nu maar hopen dat Bellewaerde volgend jaar een nieuwe film presenteert, want 2 jaar kan ik nog appreciëren, maar 3 jaar is uiteindelijk terug veel te lang voor 1 zelfde film.
River Splash
Ook deze attractie stelt de dag van vandaag niets meer voor. Het enige dat deze flume nog te bieden heeft is een stuntelige lift, een drop in het donker, een beetje ronddobberen (lees: bonken langs alle kanten) en uiteindelijk een 2de stuntelige lift en een splash. Ta-da … Moest men nu eens de volledige theming van de attractie onder handen pakken en het geheel wat opfleuren met animatronics en dergelijke zou de attractie een stuk aantrekkelijker zijn. Ook de wachtrij is afschuwelijk lelijk en kaal en niet overdekt (1/2 toch).
Keverbaan
Deze oude rakker schuurt (letterlijk) ondertussen al 32 jaartjes rond in Bellewaerde. Maar, dit jaar in het nieuw! Bellewaerde Park kreeg namelijk het ingenieuze idee om deze 32 jaar oude rammelbak van de bouwer Parkin & Son die elk moment de schroothoop mag opzoeken te voorzien van … u raadt het nooit … een geluidsmuur. Briljant plan moet ik toegeven. Ik kan me namelijk voorstellen dat de buren blij zijn dat ze na 32 jaar eindelijk een gigantisch stuk houten geluidsmuur in hun tuin hebben die hen onthoudt van het oorverdovende kabaal die misschien … nog 2 jaar zal aanhouden … GREAT plan guys! Kort samengevat: investeringsgedrag van de bovenste plank!

O ja, de rit zelf: Nog even stuntelig/beangstigend (nee, niet door de thrill, maar door de trill en het mega onveilige uitzicht van vrolijk doorbuigende rails) als altijd. 1 positief punt is dat de trein mooi herschilderd is, wat dan weer gecompenseerd wordt (het positieve gedeelte mag natuurlijk niet hoger zijn dan het negatieve) door het wegnemen van de kussens in de trein …

Jungle Mission
Aha, hier is hij dan, de grensverleggende, super spectaculaire, spiksplinter34jaaroude nieuwe … bootrondvaart … Jungle Misjen (insider) is een bootvaart waar menig kind zich (letterlijk) dood amuseert. Lees: ontploffende fonteinen (wenende kinderen), slecht afgestelde fonteinen met gevolg natte kleren (wenende kinderen) een oversized frituurketel/tunnel (wenende kinderen) en ga maar door. Ik moet toegeven dat ik blij ben dat Voodoo River vervangen (haha …) is door een minder depressief geval als Jungle Mission. Al stel ik mij de vraag waarom ze voor dit ding die amper een rij weet te creëren een stuk wachtrij bijgebouwd hebben, waardoor de “Jungle” verloren gaat. Nieuw: Que Mission.
Theekopjes
Dit roze geval is nog steeds even schreeuwerig, roze en afgeleefd als vroeger, maar beidt nog steeds de meeste thrill in het hele park (zie onderstaande video). Ook de superoriginele wachtrij in, u raadt het nooit, zigzag thema is een plezier om in te staan!
http://www.youtube.com/watch?v=h_7Q2YCbmuw
Magische Huis Van Houdini
Een madhouse waar ik altijd een voorliefde voor gehad (met de nadruk op de verleden tijd) heb. Theming brokkelt (letterlijk) af, muziek stond volledig verkeerd afgesteld (toegegeven, ik lol’de enorm hard toen ik hoorde dat de Franse stem volledig uitgeschakeld was, maar toch …), en diverse licht en geluidseffecten (zoals donder en bliksem) zijn niet meer wat ze geweest zijn. Jammer dat ook deze attractie merkbaar achteruit begint te gaan …

Bengal Rapid River
Aaaah, 1 van mijn favoriete Rapids ... althans 5 jaar of meer terug. Alwéér zo'n schandalig voorbeeld van hoe verloederd de meeste attracties er bij liggen. Bengal Rapid River was vroeger een prachtige, kleurrijke Rapid River met veel toffe effecten en prachtige natuur. Nu is het niet meer dan een Rapid River tochtje langs afgebladerde verf, megasubtiele (ha-ha) camera's, kaalgeschoren beplanting en defecte effecten. Moest deze eens een schilderbeurt krijgen, zou ze er meteen 2 keer zo goed uit zien, want zo is het echt onacceptabel. De muurschilderingen zijn bijna volledig verdwenen.

Screaming Eagle
Wat moet je hierover zeggen. Het is afgebladerd en het maakt zo'n lawaai dat de aantrekkelijkheid van het ding al ferm omlaag gaat als je het bekijkt/hoort. De rit is nog altijd dezelfde als vroeger, alleen dat je meestal bij gebrek aan bezoekers een dubbel ritje voorgeschoteld krijgt. Trouwens een erg mooi gevolg van de achteruitgang van bezoekersaantallen is dat men de wachtrij achter de hoofdwachtrij sinds vorig jaar dicht getimmerd heeft en nu verder door het leven gaat als plaatselijke composthoop. Ik heb die rij nochtans enkele keren nodig geweten ... jaren geleden ...

Niagara
Persoonlijk vind ik deze attractie nog steeds de mooiste van het hele park. De attractie is mooi in een canadees kleedje gestopt en lag er vandaag trouwens best goed bij. Alle effecten werkten, de een al wat simpeler dan de ander (ik citeer Ignace: "Ligt daar nu een tuinslang op dat ding?"). Verder is de attractie nog steeds even nat als vroeger ...

Horeca
Oh - dear. Normaal gezien ben ik hoge prijzen gewend, maar CDA is natuurlijk de eerste om er een schepje boven op te doen. Ik loop naar mijn geliefde Boomerang Snack, bestel een superburger menu met een "squeeze me" mayonaise ding en verwachte dat het mevrouwtje aan de kassa terug ging afratelen "€ 10,10 a.u.b.". Echter zij het mevroutje iets anders: € 11,50.

WAT? Ineens smaakt die burger en zijn vergezellende frieten een stuk minder. € 11,50 voor een wannabe-hamburger en enkele verdwaalde frieten in een veel te grote doos met een dan weer een overdreven gigantische cola en mayonaise is écht te veel. Dergelijke prijsstijgingen had ik eerlijkheidshalve niet zien aankomen en zorgt dan ook voor gevolgen. Ik hoop dat CDA dit leest (giller ...), maar na 3 jaar gewoon te zijn te eten in de parkhoreca, neem ik voortaan mijn eigen eten mee. Ik kan er écht niet meer tegen dat men zulke schandalige prijzen durft vragen voor dergelijke menu's. Als klap op de vuurpijl kreeg ik er een "Lotus Zebra koekje bij" (weliswaar een stevig exemplaar, hij overleefde de dag erna Goudurix, i mean, dafuq?). How Low Can You GO??? Dat mevrouwtje verloor ook in één klap haar charme want ze gaf het koekje met zo'n grijns dat ze me net vierkant aan het uitlachen was ... Frustratie!
Terwijl ik al zo aan het walgen was van de prijsstijging begon het nog eens te regenen op de koop toe. De sfeer sloeg dusdanig om dat ik echt dit gevoel kreeg:

Inderdaad, bwuh, we hielden het nog 2 uurtjes vol in het park en verlieten toen al rennend (epic moment BTW) het park.
Nog enkele random shot's:

Zelfs deze beesjes staken dankzij CDA ...

Vreemd dat ze deze nieuwe attractie niet vermeld hebben?! De reuze processierups!

Het hilarische moment wanneer je beseft dat dit bordje te ver hangt van de ingang, waardoor de helft eerst tegen de lamp loopt voor ze de waarschuwing lezen ...
Ik hoop echt dat Bellewaerde zich dan toch ooit eens herpakt. Ondanks dit TR blijf ik het park iets uniek hebben, maar het weegt gewoon niet meer op tegen alle achterstand en falen die het park binnenhaalt.
Eindscore: 49,5 %
Bedankt voor het lezen!